Merenojan yhtenäiskoulun 1.–2.-luokkalaiset viettivät Kalajoki 500 -viikkoa
Julkaistu 13.10.2025 Muokattu 13.10.2025Merenojan yhtenäiskoulun 1.–2.-luokkien oppilaat viettivät Kalajoki 500 -teemaviikkoa, jonka aikana he tutustuivat Kalajoen kaupunkiin erilaisten tehtävien ja leikkien kautta.

Viikon aikana oppilaat muun muassa sanasuunnistivat Kalajoki-aiheisten sanojen avulla, tutkivat kaupungin karttaa ja harjoittelivat meriaiheista sanastoa englannin kielellä. He vierailivat Jokelan pappilassa ja kotiseutumuseossa, joissa historia heräsi eloon aidossa ympäristössä.
Kakkosluokkalaisilla oli kotitehtävänä haastatella kalajokista aikuista. Haastattelussa kysyttiin esimerkiksi, kuinka kauan henkilö on asunut Kalajoella ja mikä kaupungissa on parasta. Näin oppilaat saivat arvokasta tietoa myös vanhemmilta sukupolvilta.
Yksi viikon kohokohdista oli taiteellinen projekti: oppilaat askartelivat Särkkä-solun ilmoitustaululle valtavan Kalajoki 500 -juhlakakun, johon lisättiin peräti 500 kynttilää. Teoksen avulla Kalajoen 500-vuotinen historia konkretisoitui lapsille – samalla harjoiteltiin myös tärkeitä kädentaitoja ja sorminäppäryyttä.
Viikon lopulla oppilaat pääsivät vierailemaan kaupungintalon valtuustosalissa. Salin tunnelma teki vaikutuksen – erityisesti seinällä oleva lasinen kala ja huoneessa olevat laivat herättivät lasten ihmetystä. Lapset kuitenkin tiesivät jo paljon kaupungin päätöksenteosta: he osasivat kertoa, että kaupungin asioiden hoitaminen vaatii sovittelua ja kompromisseja, eikä kaikkea voi hankkia kerralla.
Viikon päätteeksi oppilaat listasivat mieleenpainuvimpia kokemuksiaan. Suosikeiksi nousivat Kaljaasi Ansio, vierailu valtuustosalissa sekä valtava syntymäpäiväkakku. Monessa kodissa Kalajoen historia on tullut tutuksi myös aikuisille, kun lapset ovat innokkaasti jakaneet viikon tapahtumia kotiväelle.