Viranomaiset, kuten kunnat ja kaupungit, siirtyvät viranomaisviestinnässä suomi.fi-viestien käyttöön. Suomi.fi-viestit on keskitetty ratkaisu julkishallinnon organisaatioiden viestinvälitykseen. Muutos koskee myös Kalajoen kaupunkia.
Viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti, kun asiaa koskeva lakimuutos astuu voimaan. Lakimuutoksen piti astua voimaan jo vuoden 2026 alussa, mutta lakikäsittely on siirtynyt helmikuulle 2026. Tiedotamme asiasta lisää käsittelyn edetessä.
Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä. Muutos perustuu lakiin hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) ja sen tavoitteena on tehostaa, nopeuttaa ja turvata viranomaisviestintää.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan eli kuuden kuukauden jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Kalajoen kaupunki tiedottaa tarkemmin 2026 alussa palveluistaan ja tiedoksiannoistaan, jotka tulevat siirtymään suomi.fi-viestipalveluun.
Lue lisää asiasta tästä linkistä.
Huom. Uutista päivitetty 19.12.2025.