Viranomaiset, kuten kunnat ja kaupungit, siirtyvät viranomaisviestinnässä suomi.fi-viestien käyttöön. Suomi.fi-viestit on keskitetty ratkaisu julkishallinnon organisaatioiden viestinvälitykseen. Muutos koskee myös Kalajoen kaupunkia.
Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä. Muutos perustuu lakiin hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) ja sen tavoitteena on tehostaa, nopeuttaa ja turvata viranomaisviestintää.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan eli kuuden kuukauden jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Kalajoen kaupunki tiedottaa tarkemmin marras-joulukuun aikana palveluistaan ja tiedoksiannoistaan, jotka tulevat siirtymään suomi.fi-viestipalveluun.
Lue lisää asiasta tästä linkistä.