Posts

Erasmus+ project: Job Shadowing in Matera, Italy

Published 9/16/2025 Modified 9/16/2025
teachers with lukio jumpers
  1. MA: Matera ja koulu  

Maanantaiaamuna kävelimme raikkaassa kevätsäässä italialaisen aamupalan jälkeen koulun pihaan, jonka  pelikentillä oli jo täysi tohina menossa. Kyse oli koulun urheilukilpailuista. Koulun ala-aulassa meidät toivottivat tervetulleiksi ystävällinen tutoropettajamme Lorena ja koulun Erasmus-vaihdoista kertovat näyttelytelineet, joiden joukosta tunnistimme välittömästi kuvat omasta koulustamme. Kuvat ja tekstit vaihtojen kokemuksista pitävät hienosti koko koulun väen tietoisina tuoreimmista kansainvälisistä vaihdoista. Erasmus-materiaalien lisäksi perinteiseen koulurakennukseen oli saatu viihtyisyyttä esillä olevan taiteen, maalattujen seinien ja toisen kerroksen aulaan rakennetun viihtyisän kirjastonurkkauksen avulla. Kirjastonurkkaus toimi myös opiskelijoiden hiljaisen työskentelyn tilana.

Ennen päivän ensimmäisiä oppitunteja vaihdoimme tervehdyksiä ja ajatuksia viikon kulusta tutoropettaja Lorenan ja koulun apulaisrehtorin sekä rehtorin kanssa. Saimme kokonaiskuvan viikon ohjelmasta, italialaisen koulutussysteemin rakenteesta ja tutustumiskohteemme eli teknisen lukion erityispiirteistä.  Pidimme hyvånä ratkaisuna sitä, että lukioikäisten opiskelijoiden on mahdollista valita, lähtevätkö he opiskelemaan perinteiseen teoreettiseen lukioon, perinteiseen ammattikouluun vai lukioon, jossa opiskellaan teoria-aineita, mutta jossa on mahdollisuus samalla opiskella myös valitsemansa alan käytännön opintoja.

Suuren koulun käytävät olivat hämmästyttävän rauhallisia. Ensin ihmettelimme, miten tämä oli mahdollista 700 opiskelijan ja kymmenien opettajien koulussa. Viikon kuluessa asia ratkesi: Sama opetusryhmä pysyi pääasiassa koko koulupäivän ajan samassa opetustilassa ja opettajat siirtyivät tilasta toiseen lyhyiden siirtymävälituntien aikana. Opiskelijat vaihtoivat luokkaa vain siirtyessään niin sanottuihin laboratorioihin, esimerkiksi tietokoneluokkaan, johon oli rakennettu lento- ja lennonjohtosimulaattorit.

Käytävillä ja luokissa oli paljon muutakin henkilökuntaa  kuin vain opettajia. Käyvävillä oli valvojat rauhoittamassa liikkumista ja valvomassa, että vessoissa ei esimerkiksi tupakoitu. Myös luokissa oli erityiset valvojat sinä aikana, kun opettajat vaihtoivat luokkia. Oppilaat kävivät vessassa ja välipala-automaatilla lähinnä oppituntien aikana ja valvotusti. Hämmästelimme sitä, miten motivoituneilta ja hereillä olevilta opiskelijat vaikuttivat, vaikka he eivät juuri liikkuneet päivän aikana eikä heillä ollut myöskään mahdollisuutta oikeaan kouluruokailuun.

Koulupäivän jälkeen teimme kokonaiskatsauksen Materan vanhaankaupunkiin eli Sassiin. Kävelimme ja ihastelimme rakennuksia sekä ympäröivään luontoon avautuvia maisemia. Kaupunki oli henkeäsalpaavan kaunis. Sassin historiaan ja vanhankaupungin pelastusoperaatioon tutustuimme vielä aiheesta tehdyn valaisevan videon avulla. Luolatalojen arki ja alueen ainutlaatuisuus alkoivat valjeta meille.

  1. TI: Italian toinen aste 

Tiistaiaamuna suuntasimme koululla ensimmäiseksi toisen vuoden opiskelijoiden englannin oppitunnille. Kyseessä oli rahoitus- ja markkinointilinjan ryhmä. Pääsimme seuraamaan opiskelijoiden tekemiä esitelmiä omista tulevaisuuden suunnitelmistaan. Sähköinen oppimisympäristö oli meillekin tuttu Googlen Classroom. Opiskelijat vaikuttivat luokan edessä rohkeilta, eivätkä he hämmentyneet opettajan esittämistä välikysymyksistä. 

Seuraavaksi siirryimme koulun lentolaboratorioon, jossa oli alkamassa koulun logistiikkalinjan oppitunti. Pääsimme aluksi kahden opiskelijan ystävällisen ja kärsivällisen opastuksen avulla tutustumaan lentämisen alkeisiin lentokonesimulaattoria käyttäen. Ei ollut ihan helppoa! Koulun lentolaboratio teki meihin suuren vaikutuksen erilaisine mahdollisuuksineen ja välineineen. Opettaja Mr D’Andrea kertoi meille, että osa logistiikkalinjan opiskelijoista työllistyy lentokentille erilaisiin huoltotehtäviin. Tällainen teorian ja käytännön harjoittelun yhdistäminen vaikutti motivoivan nuoria, eikä ihme.

Viimeinen päivän oppitunti kului ensimmäistä vuotta rahoitus- ja markkinointilinjalla opiskelevien nuorten kanssa sähköistä laskutusta harjoitellen. Opettajalla oli käytössään sähköinen oppikirja, jonka avulla hän opetti vaiheittain laskutuksen eri osioita. Opettaja pyysi tunnin aikana yhtä opiskelijaa laskemaan prosenttilaskuja luokan edessä valkotaululle. Teoriaosuuden jälkeen oli tehtävämonisteen ja kirjan tehtävien vuoro. 

Päivän aikana saimme siis kurkata koulun kahden eri linjan, rahoitus- ja markkinointilinjan sekä logistiikkalinjan toimintaan. Näiden linjojen lisäksi koululla toimii yrityksiin, kansainväliseen markkinointiin ja maanrakentamiseen liittyviä linjoja. Opinnot vaihtelevat jonkin verran linjojen välillä, mutta jokaisella linjalla opiskelijat opiskelevat esimerkiksi äidinkielen ja kirjallisuuden sekä historian opintoja läpi koko viisivuotisen koulupolun. Tämä koulu edustaakin lukion ja ammatillisen koulun välimallia, jota Suomesta ei sellaisenaan löydy.

Siestan jälkeen lähdimme jälleen kiertelemään Materan nähtävyyksiä. Sää oli edelleen varsin viileä, joten päätimme hieman lämmitellä sisätiloissa. Piipahdimme paikallisessa museossa ja kivikirkossa, jotka kuuluivat molemmat keskiajalla toimineeseen luostarikokonaisuuteen. Illallispaikaksi valitsimme paikallisen pitsaravintolan, josta avautui upea näkymä yli kaupungin rakennusten. Pitsat olivat erittäin herkulliset! 

  1. KE: pedagogiikka 

Keskiviikkopäivä starttasi maantiedon tunnilla, jonka aiheena olivat aikavyöhykkeet. Opettaja oli ystävällisesti valmistellut oppitunnin meitä varten englanniksi. Kiinnitimme tunnilla huomiota opettajan lempeään ja rohkaisevaan opetustyyliin. Oppitunti oli hyvin vuorovaikutteinen: opiskelijat kysyivät ja kommentoivat rohkeasti ilman viittaamista. Opiskelijoilta löytyi rohkeutta vastata myös silloin, kun he eivät olleet ihan varmoja vastauksistaan.

Toisella oppitunnilla seurasimme yhtä koulun uusista oppiaineista, digitaalista markkinointia. Opiskelijat pitivät tunnin aikana esitelmiään, jotka liittyivät Google-hakujen analysointiin ja vertailuun kahden eri maan kesken. Huomasimme, miten paljon esitelmissä oli panostettu myös töiden visuaaliseen puoleen, asiasisällöstä tinkimättä. Myös opiskelijoiden esiintyminen teki meihin suuren vaikutuksen. Opettaja teki jälleen välikysymyksiä ja kommentoi töitä esitysten aikana, mutta opiskelijat olivat selvästi tottuneita tähän. 

Tässäkin opetusryhmässä - kuten kaikissa muissakin - oli opiskelijoita hieman päälle 20, mutta opetustilassa heidän kanssaan oli jopa kolme aikuista: kaksi opettajaa sekä yksi tekninen avustaja, jonka tehtävänä oli huolehtia esitystekniikan toiminnasta. Seurasimme opetusta luokan takaa ja kiinnitimme huomiota siihen, kuinka yksikään opiskelijoista ei eksynyt tietokoneellaan sellaisille sivustoille, jotka eivät liittyneet tunnin kulkuun. 

Päivän viimeinen oppitunti oli topografiaa. Tunnin aikana opiskelijat esittelivät yhteistä projektiaan, johon kuului paikallisen ensimmäisen maailmansodan muistomerkin kuvaaminen, vaurioiden kartoitus sekä kunnostustoimenpiteiden esittäminen. Laboratorioluokasta löytyi erilaisia maanmittaukseen liittyviä laitteita, joiden avulla opiskelijat olivat myös opetelleet tiesuunnitelman tekoa. 

Illan aikana kävelimme Materan keskustan takaosissa. Kiertelimme ympäri vanhaa kaupunkia ja osallistuimme opastetulle kierrokselle luolatalomuseossa. Materan paikallishistorian merkittävimpiä erityispiirteitä ovat juuri kallioon koverretut luolatalot, joissa perheet asuivat vielä toisen maailmansodan aikana. Olosuhteet olivat hyvin ahtaat ja epähygieniset, sillä monilukuisen perheen lisäksi samassa huoneessa olivat myös eläimet, kuten hevoset. Museon välittämä kuva todellisuudesta taisi olla aika siloiteltu, mutta silti hyvin ajatuksia herättävä.

TO: digikoulu

Vuorovaikutuksen merkitys kaikilla näkemillämme oppitunneilla teki meihin suuren vaikutuksen ja aloimme kiivaasti miettiä, mitä voisimme tehdä työssämme toisin, jotta saisimme opiskelijat osallistumaan aktiivisemmin opetusprosessin kulkuun myös omassa koulussamme. 

Suomen koulukeskustelussa on viime aikoina keskitytty oppilaiden hyvinvoinnin kehittämiseen. On keskusteltu oppituntien pituudesta, opetusmenetelmistä, oppitunteihin integroiduista liikuntatuokioista, monipuolisten ja kodikkaiden opetusympäristöjen kehittämisestä jne. Italiassa näimme opiskelijoita, jotka opiskelivat klo 8-13.30 tai 8-14.30 pääosin ilman minkäänlaisia taukoja, liikuntatuokioita, kouluruokaa, sohvaryhmiä jne. ja silti he olivat aktiivisemmin mukana oppitunneilla kuin keskiverto-opiskelijat Suomessa. Lyhyiden oppituntien väliin jäävien taukojen aikana luokat täyttyivät innokkaasta keskustelusta ja oppitunneillakin opetuskeskustelu oli keskeinen opetusmenetelmä. Oppilaat olivat aktiivisesti mukana oppituntien kulussa ja vaikuttivat pääosin erittäin motivoituneilta. Mistä heidän energiansa kumpusi? Viikon aikana tulimme vahvasti siihen tulokseen, että sosiaalisuus ja vuorovaikutus oli keskeinen opiskeluun innostava voima. Samaan innostavaan vuorovaikutukseen törmäsimme koulun opettajainhuoneessa, jossa opettajat olivat varsin kiinnostuneita keskustelemaan kanssamme sekä opetustyöstä että suomalaisesta kulttuurista.

Vuorovaikutuksen lisäksi italialaisten opiskelijoiden itsetunto ja virheidensietokyky oli havaintojemme mukaan pääosin suomalaisia opiskelijoita parempi. Opiskelijat kestivät varsin hyvin sen, että he esimerkiksi laskivat laskua taululla niin, että koko luokka seurasi ja opettaja antoi korjaavaa palautetta. On vaikea kuvitella, että voisimme omassa opetuksessamme käyttää tällaista menetelmää. Jo opiskelijoiden saaminen luokan eteen esiintymään on monesti haasteellista.

Kolmas selkeä ero oppitunneilla oli se, että tietokoneet olivat käytössä vain erityisissä laboratorioissa oppilaiden työstäessä omaan opintolinjaansa liittyviä käytännön tehtäviä. Ja tällöinkin opiskelijoiden mielenkiinto pysyi ilahduttavasti opiskeltavassa asiassa eikä tietokoneita käytetty muihin asioihin. Teoriatunneilla käytössä olivat oppikirjat, joiden ansiosta opettajien oli helpompi tavoittaa kontakti opiskelijoihin. Oppikirjat olivat täynnä tiivistä tekstiä. Niitä ei ollut selvästi yritettykään tehdä havainnollisiksi tai opiskelijaystävällisesti.  Italialainen lukio luottaa selvästi tiukkaan teoriaan ja opiskelijoiden omaehtoiseen opiskeluun. Kotiläksyjäkin annetaan kuulemma paljon. 

Italiassa opiskelijoilta selvästi vaaditaan paljon. Kysyessämme opiskelijoiden oppimisen haasteista saimme selville, että jos opiskelija ei menesty opinnoissaan, hänelle voidaan määrätä tukiopetusta varsinaisen koulupäivän jälkeen  niin sanotuilla myöhäistunneilla. Jos opiskelijan arvosanat jäävät alhaisiksi eli alle kuuden (arvosteluasteikko 0-10), hänet määrätään ehtolaiskuulusteluihin ja jos hän ei niistä selviä, opiskelija voi myös jäädä luokalleen. Vaatimustaso on selvästi korkeampi kuin Suomessa. Opinto-ohjaajaa kouluissa ei ole, mutta jokaisella opetusryhmällä on oma luokanvalvoja. Jos opiskelija on paljon pois koulusta, ollaan yhteydessä vanhempiin, tarvittaessa myös sosiaalityöntekijöihin ja jopa poliisiin. Erityisopettajat työskentelevät ainoastaan niiden opiskelijoiden kanssa, joilla on lääkärintodistus jostakin oppimista koskevasta erityisvaikeudesta. Avustavat opettajat kulkevat erityisoppilaiden mukana myös tavallisilla oppitunneilla. 

Keskeisiä eroja italialaisen ja suomalaisen lukion välillä ovat siis omien havaintojemme mukaan vuorovaikutuksen osuus, paperikirjojen käyttö, korjaavan palautteen sietäminen, erot opintojen tukemisessa sekä yleisessä vaatimustasossa. Tukea on tarjolla vähemmän ja se on suunnattu oppilaille, joilla on lääkärin määrittelemiä erityisvaikeuksia. Laki velvoittaa opiskelijat osallistumaan koulutyöhön 16-vuotiaiksi asti, siksi poissaoloihin puututaan tiukasti.

Kulttuurieroihin törmäsimme myös koulun ulkopuolisessa elämässä. Koulupäivän päättyessä 

kaikki kaupat lähimarkettia lukuunottamatta olivat suljettuja siestan vuoksi. Paikallisen 

matkalaukkukaupan avauduttua havaitsimme, että melko haasteellista oli tehdä ostoksia ilman yhteistä kieltä. Kukaan kaupan työntekijöistä ei nimittäin osannut edes auttavasti englantia, vaikka Matera on turistienkin suosima kaupunki.

Päivän päätteeksi keskustelimme oppimastamme pitkällä kävelyllä, jonka aikana ihailimme 

Sassia ympäröiviä kukkuloita ja kaupungin huikaisevia näkymiä.

PE: Viimeine päivä

Viimeinen koulupäivämme! Aamupäivän kaksi oppituntia vahvistivat viikon aikana tekemämme havainnot siitä, kuinka vuorovaikutteista opetus tässä koulussa on. Ensimmäisellä markkinoinnin tunnilla yksi opiskelijoista siirtyi kirjoittamaan opettajan ohjaamana muistiinpanoja luokan valkotaululle. Oli virkistävää, miten opettajan ja opiskelijoiden välinen kuilu luokkatilassa rikkoutuu tällä tavalla. Tätä täytyy kokeilla omillakin oppitunneilla!

Odotellessamme käytävällä seuraavan oppitunnin alkua kuulimme selkämme takaa kuuluvalla suomen kielellä “Huomenta”. Meitä tuli tervehtimään opiskelija, joka oli vieraillut meidän lukiossamme useampaan kertaan. Siirryimme hänen johdollaan luokkaan, jossa alkoi italialaisen kirjallisuuden oppitunti. Tunnin aluksi kuuntelimme muutaman opiskelijan laatiman esitelmän Suomen talvisodasta. He pitivät esitelmän ensin meille englanniksi, ja sen jälkeen muille italiaksi. Tunnin loppupuolella pääsimme vastaamaan opiskelijoiden esittämiin kysymyksiin, joista iso osa liittyi suomen kieleen. Oli ihana huomata, miten aidon kiinnostuneita nuoret olivat!

Vierailumme koululla päättyi rehtorin huoneessa, jossa meille luovutettiin viralliset sertifikaatit. Siirryimme vielä hetkeksi ohjaavan opettajamme Lorenan kanssa koulun lähellä sijaitsevaan kahvilaan, jossa pääsimme maistelemaan paikallista keksivalikoimaa. Keksien maistelun lomassa keskustelimme italialaisten ja suomalaisten opettajien työnkuvasta, työmäärästä sekä yhteiskunnallisesta asemasta. Huomasimme, että monet opettajuuteen liittyvät asiat yhdistävät meitä italialaisiin kollegoihimme. Paikoin suuresta työmäärästä ja erilaisista haasteista huolimatta opettaminen tuntuu merkitykselliseltä ja tärkeältä työltä. Keskustelimme myös tulevasta syksystä ja suunnittelimme hieman mahdollista Materan opettajien vierailua Kalajoelle.

Päivä oli hieno lopetus hienolle viikolle.

Share page:
Kuuntele